Uzdrowisko Ustroń Infolinia +48 33 854 54 54 Rezerwacja Online MTA Uzdrowisko Ustroń na Facebook
Wersja angielskaWersja niemiecka

Kinezyterapia 

Kinezyterapia – inaczej leczenie ruchem, gimnastyka lecznicza. Podstawą tej dziedziny fizjoterapii są ćwiczenia ruchowe. Ruch staje się środkiem leczniczym, mającym wpływ na cały organizm.

ĆWICZENIA CZYNNE Z OPOREM – ZDROWIE, SPRAWNOŚĆ FIZYCZNA 

Celem tych ćwiczeń jest zwiększenie siły i wytrzymałości mięśni do poziomu siły mięśni zdrowych. Polegają na samodzielnym wykonywaniu ruchów w stawach, z jednoczesnym pokonywaniem dodatkowej siły zewnętrznej. Ćwiczenia w odciążeniu z oporem wykonuje się najczęściej, stosując odciążenie ciężarkiem za pomocą dodatkowego zestawu linek, bloczków czy mankietów. Można stosować też taśmy, sprężyny, opory ręczne, hantle, gumy i równię pochyłą.

Efekty ćwiczeń:

  • wzmocnienie mięśni,
  • poprawa wytrzymałości,
  • poprawa kondycji,
  • formowanie masy mięśniowej,
  • utratę zbędnych kilogramów,
  • lepsze samopoczucie.

ĆWICZENIA W ODCIĄŻENIU – ZDROWIE, SPRAWNOŚĆ FIZYCZNA, ULGA W BÓLU 

Przeciwdziałają zanikom mięśniowym, powodują uzyskanie przyrostu siły mięśniowej, co z kolei umożliwia swobodne poruszanie kończyną lub jej częścią. Umożliwiają też wykonywanie ruchu w stawach w pełnym zakresie, podtrzymując prawidłową elastyczność mięśni zawiadujących danym stawem, więzadeł i innych struktur. Sposoby odciążenia to: podwieszenie ćwiczonej kończyny, zmniejszenie tarcia o podłoże, zanurzenie chorego w wodzie, podtrzymywanie ćwiczonej kończyny przez fizjoterapeutę. Ćwiczenia w odciążeniu nie wywołują dodatkowych przeciążeń stawów.

Efekty ćwiczeń:

  • większa funkcjonalność,
  • wzmocnienie mięśni,
  • poprawa ogólnej sprawności,
  • poprawa komfortu życia.

ĆWICZENIA W TANKU HUBBARDA – SPRAWNOŚĆ FIZYCZNA, ULGA W BÓLU, ZDROWIE 

To kolejna odmiana gimnastyki w wodzie. Ćwiczenia wykonywane są w wannach kinezyterapeutycznych o specjalnej budowie, umożliwiającej pełny zakres ruchomości kończyn górnych i dolnych. Ćwiczenia prowadzone są w formie biernej lub czynnej.

Efekty ćwiczeń:

  • odzyskanie utraconej funkcji,
  • wzmocnienie mięśni,
  • większa funkcjonalność,
  • odzyskanie samodzielności,
  • poprawa komfortu życia.

GIMNASTYKA INDYWIDUALNA I NA PRZYRZĄDACH – ZDROWIE, SPRAWNOŚĆ I KONDYCJA FIZYCZNA 

To ćwiczenia dostosowane do aktualnych możliwości funkcjonalnych i schorzeń pacjenta. Stosuje się je w chorobach układu kostno-stawowego i mięśniowego, nerwowego, oddechowego i krążenia.

Efekty ćwiczeń:

  • poprawa ogólnej sprawności,
  • zmniejszenie bólu,
  • poprawa wydolności.

GIMNASTYKA KARDIOLOGICZNA – ZDROWIE, SPRAWNOŚĆ FIZYCZNA, WYDOLNOŚĆ 

To specjalistyczna gimnastyka stosowana po przebytych zawałach serca, w chorobie wieńcowej, nadciśnieniu, po zabiegach kardiochirurgicznych, chorobach układu krążenia z wydolnym krążeniem oraz ze względną wydolnością wieńcową.

Efekty gimnastyki:

  • poprawa ogólnej sprawności fizycznej,
  • zwiększenie wydolności serca i układu krążenia,
  • przeciwdziałanie skutkom bezczynności ruchowej.

GIMNASTYKA ZBIOROWA – ZDROWIE, SPRAWNOŚĆ I KONDYCJA FIZYCZNA, WYDOLNOŚĆ ORGANIZMU 

To ćwiczenia grupowe dostosowane do potrzeb ćwiczących. Profesjonalnie prowadzone ćwiczenia stanowią najważniejszy element fizjoterapii. Mają na celu zwiększenie zakresu ruchu i siły mięśniowej, poprawienie kondycji oraz wydolności organizmu i wszystkich układów, których funkcje zostały zaburzone w wyniku choroby lub urazu.

Efekty gimnastyki:

  • poprawa kondycji,
  • poprawa ogólnej sprawności,
  • zmniejszenie bólu,
  • utratę zbędnych kilogramów.

KOMPRESJOTERAPIA – ZDROWIE, POPRAWA FUNKCJI, SPRAWNOŚĆ FIZYCZNA 

Stanowi jeden z elementów kompleksowej terapii przeciwobrzękowej, który polega na zastosowaniu kompresji przy użyciu specjalnych bandaży. Ważne, by kompresjoterapia w każdej z postaci, była wprowadzana u pacjenta w sposób profesjonalny i przez wykwalifikowany personel.

Efekty kompresjoterapii:

  • usuwanie zastojów żylnych i limfatycznych,
  • poprawa komfortu życia,
  • profilaktyka powikłań związanych ze stanami zapalnymi,
  • redukcja wagi ciała.

MONITOROWANY TRENING ROWEROWY (INTERWAŁOWY) – ZDROWIE, WYDOLNOŚĆ, KONDYCJA 

Sala treningowa składa się z 16 rowerów z ciągłym monitorowaniem zapisu pracy serca, wartości tętna i ciśnienia tętniczego. Trening trwa około 20 minut. Dla każdego pacjenta dobierane jest indywidualnie obciążenie, zgodnie z wynikami badań i stanem klinicznym. Do ciała pacjenta przyklejane są elektrody, założony też zostaje mankiet do pomiaru ciśnienia tętniczego. W trakcie treningu można modyfikować obciążenia w przypadku braku tolerancji wysiłku lub wyższej tolerancji. Na monitorze komputera wyświetlany jest zapis EKG oraz wartości ciśnienia tętniczego krwi i tętna. Trening stosowany jest głównie wśród pacjentów z chorobami mięśnia serca, po angioplastyce, a także u osób z wszczepionym stymulatorem serca lub kardiowerterem-defibrylatorem, u chorych  z nadciśnieniem i zaburzeniami rytmu serca.

Efekty treningu:

  • zwiększenie wydolności,
  • poprawa komfortu życia,
  • lepsze samopoczucia,
  • powrót sprawności.

NAUKA CHODU – ZDROWIE, SPRAWNOŚĆ FIZYCZNA, POPRAWA FUNKCJI, SAMODZIELNOŚĆ 

Fizjoterapeuta wprowadza odpowiedni program reedukacji chodu, pozwalający wyeliminować defekty. Nauka chodzenia, jako forma zajęć, prowadzona jest w sposób indywidualny. Właściwa terapia to ćwiczenia w barierkach, przemieszczanie się za pomocą wózka inwalidzkiego, chodzenie przy użyciu balkoników, następnie chodzenie z kulami i w zaawansowanym etapie na bieżni ruchomej ze zmiennym ustawieniem prędkości i kąta nachylenia. Wykorzystywane są również specjalnie przygotowane poręcze i ścieżki.

Efekty zajęć:

  • poprawa komfortu życia,
  • odzyskanie samodzielności,
  • poprawa ogólnej sprawności.

NORDIC WALKING – ZDROWIE, SPRAWNOŚĆ FIZYCZNA, KONDYCJA, OBCOWANIE Z PRZYRODĄ 

To najbardziej naturalna aktywność ruchowa. Jest to marsz lub spacer, wzbogacony o uruchomienie obręczy barkowej poprzez użycie specjalnie zaprojektowanych kijów. Nordic walking ułatwia wchodzenie na wzgórza. Marsz z kijkami powoduje mniejszy nacisk na golenie, kolana, biodra i plecy, odciążone są stawy. Uczestnik marszu spala też więcej kalorii niż podczas tradycyjnego chodzenia czy biegania.

Efekty zajęć:

  • wzmocnienie mięśni,
  • poprawa wytrzymałości,
  • utrata zbędnych kilogramów,
  • przypływ sił witalnych,
  • większa funkcjonalność.

SIŁOWNIA – URODA, MODELOWANIE SYLWETKI, SPRAWNOŚĆ FIZYCZNA 

W siłowni prowadzone są ćwiczenia oporowe, wykonywane na przystosowanych do tego urządzeniach. Trening siłowy ustalany jest indywidualnie dla każdego ćwiczącego przez terapeutę.

Efekty ćwiczeń: 

  • wzmocnienie mięśni,
  • poprawa wytrzymałości,
  • poprawa kondycji,
  • formowanie masy mięśniowej,
  • utratę zbędnych kilogramów,
  • lepsze samopoczucie.

TERAPIA MANUALNA (WG MULLIGANA) – ULGA W BÓLU, POPRAWA FUNKCJI RUCHOWYCH 

Jest to specjalistyczna metoda diagnostyczno-terapeutyczna polegająca na stosowaniu specjalnych technik, działających bezpośrednio na stawy, a pośrednio na układ nerwowo-mięśniowy. Koncepcja Mulligana zakłada całkowitą bezbolesność podczas stosowania technik kinezyterapeutycznych. Polega na łączeniu ruchu biernego z czynnym ruchem w tym samym stawie, z wykonaniem odpowiedniej liczby powtórzeń.

Efekty terapii:

  • odzyskanie pełnej ruchomości,
  • poprawa komfortu życia,
  • większa funkcjonalność.