Uzdrowisko Ustroń Infolinia +48 33 854 54 54 Rezerwacja Online MTA Uzdrowisko Ustroń na Facebook
Wersja angielskaWersja niemiecka

Kinezyterapia 

Inaczej leczenie ruchem, gimnastyka lecznicza. Podstawą tej dziedziny fizjoterapii są ćwiczenia ruchowe. Ruch staje się środkiem leczniczym, mającym wpływ na cały organizm.

ĆWICZENIA CZYNNE Z OPOREM – ZDROWIE, SPRAWNOŚĆ FIZYCZNA 

Celem tych ćwiczeń jest zwiększenie siły i wytrzymałości mięśni do poziomu siły mięśni zdrowych. Polegają na samodzielnym wykonywaniu ruchów w stawach, z jednoczesnym pokonywaniem dodatkowej siły zewnętrznej. Ćwiczenia z oporem wykonuje się najczęściej, stosując odciążenie ciężarkiem za pomocą dodatkowego zestawu linek, bloczków czy mankietów. Można stosować też taśmy, sprężyny, opory ręczne, hantle, gumy i równię pochyłą.

Efekty ćwiczeń:

  • wzmocnienie mięśni,
  • poprawa wytrzymałości,
  • poprawa kondycji,
  • formowanie masy mięśniowej,
  • utrata zbędnych kilogramów,
  • lepsze samopoczucie.

ĆWICZENIA W ODCIĄŻENIU – ZDROWIE, SPRAWNOŚĆ FIZYCZNA, ULGA W BÓLU 

Przeciwdziałają zanikom mięśniowym, powodują uzyskanie przyrostu siły mięśniowej, co z kolei umożliwia swobodne poruszanie kończyną lub jej częścią. Umożliwiają też wykonywanie ruchu w stawach w pełnym zakresie, podtrzymując prawidłową elastyczność mięśni zawiadujących danym stawem, więzadeł i innych struktur. Sposoby odciążenia to: podwieszenie ćwiczonej kończyny, zmniejszenie tarcia o podłoże, zanurzenie chorego w wodzie, podtrzymywanie ćwiczonej kończyny przez fizjoterapeutę. Ćwiczenia w odciążeniu nie wywołują dodatkowych przeciążeń stawów.

Efekty ćwiczeń:

  • większa funkcjonalność,
  • wzmocnienie mięśni,
  • poprawa ogólnej sprawności,
  • poprawa komfortu życia.

ĆWICZENIA W TANKU HUBBARDA – SPRAWNOŚĆ FIZYCZNA, ULGA W BÓLU, ZDROWIE 

To kolejna odmiana gimnastyki w wodzie. Ćwiczenia wykonywane są w wannach kinezyterapeutycznych o specjalnej budowie, umożliwiających pełny zakres ruchomości kończyn górnych i dolnych. Ćwiczenia prowadzone są w formie biernej lub czynnej.

Efekty ćwiczeń:

  • odzyskanie utraconej funkcji,
  • wzmocnienie mięśni,
  • większa funkcjonalność,
  • odzyskanie samodzielności,
  • poprawa komfortu życia.

GIMNASTYKA INDYWIDUALNA I NA PRZYRZĄDACH – ZDROWIE, SPRAWNOŚĆ I KONDYCJA FIZYCZNA 

To ćwiczenia dostosowane do aktualnych możliwości funkcjonalnych i schorzeń pacjenta. Stosuje się je w chorobach układu kostno-stawowego i mięśniowego, nerwowego, oddechowego i krążenia.

Efekty ćwiczeń:

  • poprawa ogólnej sprawności,
  • zmniejszenie bólu,
  • poprawa wydolności.

GIMNASTYKA KARDIOLOGICZNA – ZDROWIE, SPRAWNOŚĆ FIZYCZNA, WYDOLNOŚĆ 

To specjalistyczna gimnastyka stosowana po przebytych zawałach serca, w chorobie wieńcowej, nadciśnieniu, po zabiegach kardiochirurgicznych, chorobach układu krążenia z wydolnym krążeniem oraz ze względną wydolnością wieńcową.

Efekty gimnastyki:

  • poprawa ogólnej sprawności fizycznej,
  • zwiększenie wydolności serca i układu krążenia,
  • przeciwdziałanie skutkom bezczynności ruchowej.

GIMNASTYKA ZBIOROWA – ZDROWIE, SPRAWNOŚĆ I KONDYCJA FIZYCZNA, WYDOLNOŚĆ ORGANIZMU 

To ćwiczenia grupowe dostosowane do potrzeb ćwiczących. Profesjonalnie prowadzone ćwiczenia stanowią najważniejszy element fizjoterapii. Mają na celu zwiększenie zakresu ruchu i siły mięśniowej, poprawienie kondycji oraz wydolności organizmu i wszystkich układów, których funkcje zostały zaburzone w wyniku choroby lub urazu.

Efekty gimnastyki:

  • poprawa kondycji,
  • poprawa ogólnej sprawności,
  • zmniejszenie bólu,
  • utratę zbędnych kilogramów.

KOMPRESJOTERAPIA – ZDROWIE, POPRAWA FUNKCJI, SPRAWNOŚĆ FIZYCZNA 

Stanowi jeden z elementów kompleksowej terapii przeciwobrzękowej, który polega na zastosowaniu kompresji przy użyciu specjalnych bandaży. Ważne, by kompresjoterapia w każdej z postaci, była wprowadzana u pacjenta w sposób profesjonalny i przez wykwalifikowany personel.

Efekty kompresjoterapii:

  • usuwanie zastojów żylnych i limfatycznych,
  • poprawa komfortu życia,
  • profilaktyka powikłań związanych ze stanami zapalnymi,
  • redukcja wagi ciała.

MONITOROWANY TRENING ROWEROWY (INTERWAŁOWY) – ZDROWIE, WYDOLNOŚĆ, KONDYCJA 

Sala treningowa składa się z 16 rowerów z ciągłym monitorowaniem zapisu pracy serca, wartości tętna i ciśnienia tętniczego. Trening trwa około 20 minut. Dla każdego pacjenta dobierane jest indywidualnie obciążenie, zgodnie z wynikami badań i stanem klinicznym. Do ciała pacjenta przyklejane są elektrody, założony też zostaje mankiet do pomiaru ciśnienia tętniczego. W trakcie treningu można modyfikować obciążenia w przypadku braku tolerancji wysiłku lub wyższej tolerancji. Na monitorze komputera wyświetlany jest zapis EKG oraz wartości ciśnienia tętniczego krwi i tętna. Trening stosowany jest głównie wśród pacjentów z chorobami mięśnia serca, po angioplastyce, a także u osób z wszczepionym stymulatorem serca lub kardiowerterem-defibrylatorem, u chorych z nadciśnieniem i zaburzeniami rytmu serca.

Efekty treningu:

  • zwiększenie wydolności,
  • poprawa komfortu życia,
  • lepsze samopoczucia,
  • powrót sprawności.

NAUKA CHODU – ZDROWIE, SPRAWNOŚĆ FIZYCZNA, POPRAWA FUNKCJI, SAMODZIELNOŚĆ 

Fizjoterapeuta wprowadza odpowiedni program reedukacji chodu, pozwalający wyeliminować defekty. Nauka chodzenia, jako forma zajęć, prowadzona jest w sposób indywidualny. Właściwa terapia to ćwiczenia w barierkach, przemieszczanie się za pomocą wózka inwalidzkiego, chodzenie przy użyciu balkoników, następnie chodzenie z kulami i w zaawansowanym etapie na bieżni ruchomej ze zmiennym ustawieniem prędkości i kąta nachylenia. Wykorzystywane są również specjalnie przygotowane poręcze i ścieżki.

Efekty zajęć:

  • poprawa komfortu życia,
  • odzyskanie samodzielności,
  • poprawa ogólnej sprawności.

NORDIC WALKING – ZDROWIE, SPRAWNOŚĆ FIZYCZNA, KONDYCJA, OBCOWANIE Z PRZYRODĄ 

To najbardziej naturalna aktywność ruchowa. Jest to marsz lub spacer, wzbogacony o uruchomienie obręczy barkowej poprzez użycie specjalnie zaprojektowanych kijów. Nordic walking ułatwia wchodzenie na wzgórza. Marsz z kijkami powoduje mniejszy nacisk na golenie, kolana, biodra i plecy, odciążone są stawy. Uczestnik marszu spala też więcej kalorii niż podczas tradycyjnego chodzenia czy biegania.

Efekty zajęć:

  • wzmocnienie mięśni,
  • poprawa wytrzymałości,
  • utrata zbędnych kilogramów,
  • przypływ sił witalnych,
  • większa funkcjonalność.

SIŁOWNIA – URODA, MODELOWANIE SYLWETKI, SPRAWNOŚĆ FIZYCZNA 

W siłowni prowadzone są ćwiczenia oporowe, wykonywane na przystosowanych do tego urządzeniach. Trening siłowy ustalany jest indywidualnie dla każdego ćwiczącego przez terapeutę.

Efekty ćwiczeń: 

  • wzmocnienie mięśni,
  • poprawa wytrzymałości,
  • poprawa kondycji,
  • formowanie masy mięśniowej,
  • utrata zbędnych kilogramów,
  • lepsze samopoczucie.

TERAPIA MANUALNA (WG MULLIGANA) – ULGA W BÓLU, POPRAWA FUNKCJI RUCHOWYCH 

Jest to specjalistyczna metoda diagnostyczno-terapeutyczna polegająca na stosowaniu specjalnych technik, działających bezpośrednio na stawy, a pośrednio na układ nerwowo-mięśniowy. Koncepcja Mulligana zakłada całkowitą bezbolesność podczas stosowania technik kinezyterapeutycznych. Polega na łączeniu ruchu biernego z czynnym ruchem w tym samym stawie, z wykonaniem odpowiedniej liczby powtórzeń.

Efekty terapii:

  • odzyskanie pełnej ruchomości,
  • poprawa komfortu życia,
  • większa funkcjonalność.