Uzdrowisko Ustroń Infolinia +48 33 854 54 54 Rezerwacja Online MTA Uzdrowisko Ustroń na Facebook
Wersja angielskaWersja niemiecka

Ekspert radzi: pierwsza wizyta na siłowni

Pierwsza wizyta na siłowni może być stresująca. Co zabrać, jak się przygotować i jak sobie poradzić z tym nowoczesnym sprzętem?! O pomoc poprosiliśmy trenera osobistego Mateusza Wantuloka, którego spotkacie w nowoczesnej Strefie fitness w Uzdrowiskowym Instytucie Zdrowia.

Mateusz Wantulok 
Mistrz Polski w kombinacji norweskiej.
Były trener reprezentacji Polski w kombinacji norweskiej oraz instruktor ćwiczeń siłowych. Obecnie trener personalny w Strefie fitness w Uzdrowiskowym Instytucie Zdrowia. 

Skorzystajcie z doświadczonego zawodnika i trenera, a wizyta na siłowni będzie przyjemnością i ulubionym rytuałem. 

Na siłownię zabierz:

  • ubranie trenigowe (koszulkę, krótkie spodenki lub spodnie dresowe i sportowe buty na płaskiej podeszwie),
  • szampon, żel pod prysznic, klapki, dwa ręczniki (duży do kąpieli i mniejszy do ćwiczeń - kładź się zawsze na nim, kiedy będziesz ćwiczyć na ławeczkach),
  • butelkę wody (pij małymi łykami w przerwach między seriami),
  • jeśli chcesz uniknąć odcisków, przydadzą się również rękawiczki do ćwiczeń (podobne do tych, jakich używają kolarze).

Porozmawiaj z instruktorem/trenerem personalnym

Pierwszy trening rozpocznij od rozmowy. Powiedz czy uprawiasz jakiś sport i jak wygląda Twoja aktywność fizyczna. Ważne byście wspólnie ustali co chcesz osiągnąć i jakie masz oczekiwania. Cele muszą być realne, a harmonogram pozwoli Ci na kontrolowanie efektów, ale też ułatwi trzymanie dyscypliny. Poproś instruktora/trenera personalnego by pokazał, jak prawidłowo ćwiczyć na przyrządach. Przyjrzyj się dokładnie, jak należy trzymać i prowadzić ciężar. Nie bój się zadawać pytań, nawet jeśli wydają Ci się niemądre lub banalne. Masz prawo tego nie wiedzieć, a instruktor udzieli Ci wszystkich potrzebnych informacji i niezbędnej pomocy.

Siłownia - czas start

Każdy trening zacznij od rozgrzewki. To podstawa, by uniknąć kontuzji oraz przygotowć organizom do wzmożonego wysiłku. Wystarczy 15 minut ćwiczeń aerobowych, gibkościowych i siłowych z małymi obciążeniami lub własnym ciężarem.
Przykład:
Ćwiczenia aerobowe (5-10 minut): ćwiczenia na bieżni, steperze, rowerku stacjonarnym albo ergometrze wioślarskim.
Ćwiczenia gibkościowe (5 minut): skłony do przodu i na boki, skręty tułowia i wymachy rąk. Stretching dynamiczny.
Ćwiczenia siłowe (5 minut): ćwiczenia z hantlami 1-5 kg, przykłady bez obciążenia, pompki. Zrób dwie serie po 10 powtórzeń.

Zacznij od maszyn! Maksymalna koncentracja na technice!

Wolne ciężary dają o niebo lepsze efekty w budowaniu siły,  ale dla początkującego mogą się okazać dość niebezpieczne. Aby wykonywać ćwiczenia z hantlami czy sztangą, niezbędna jest poprawna technika. Trzeba zwracać uwagę na wiele aspektów! Organizm jest elastyczny i kompensuje braki techniczne, ale wszystko do pewnego stopnia i czasu. Później lawinowo zaczną nas nękać kontuzje.

Przykład? Okrągłe plecy przy podnoszeniu ciężaru z ziemi, brak stabilizacji kolan, miednicy, barków itd. Dlatego warto kilka treningów wykonać pod okiem dobrego trenera personalnego, instruktora, który pozwoli nam bezpiecznie wejść w świat ćwiczeń na siłowni.

Pierwsze 4 tygodnie radzę przeznaczyć na wstępną adaptację ruchową, podczas której pracujemy nad całym naszym ciałem. tworząc obwody sytuacyjne składające się z 8 do 12 ćwiczeń. 

Serdecznie zapraszam do Uzdrowiskowego Instytutu Zdrowia do Strefy fitness, gdzie otrzymacie Państwo fachową pomoc wykwalifikowanych trenerów oraz skorzystacie z nowoczesnego i profesjonalnego sprzętu. Życzę satysfakcji z ćwiczeń na siłowni i efektów motywujących do dalszych treningów.